W dniu 19.09 (czwartek), w godzinach 7.00-9.00 portal będzie niedostępny w związku z zaplanowanymi pracami serwisowymi.
Wiele czynników może wpływać na miano „zielonej floty pojazdów” – począwszy od wyboru czynnika jakim ma być zasilany pojazd, przez wybór pojazdu , poziomu jego wyposażenia ułatwiającego podróżowanie aż po sam system telematyczny. Mimo, iż technologia wciąż się rozwija i przynosi nam kolejne rozwiązania podnoszące poziom ekodrivingu, to nie wolno zapominać o jednym z najważniejszych czynników jakim jest człowiek. Przecież to właśnie kierowca ma ostateczny wpływ na pojazd i sposób w jaki się nim porusza, co za tym idzie wpływ na ekologię, ekonomię i bezpieczeństwo na drodze.
Oto kilka czynników, których kierowcy powinni być świadomi:
Niezależnie od powyższych czynników, złe zachowania kierowcy mają wpływ na około 30% większe zużycie paliwa, a co za tym idzie nadmierną eksploatację pojazdu jak również konsekwencję w postaci niższego poziomu bezpieczeństwa na drodze. Zatem aby flota mogła zasłużyć na miano ekofloty, należy skupić działania bezpośrednio na kierowcach.
Aktualny rozwój technologiczny urządzeń telematycznych daje wiele możliwości, ot chociażby takich jak identyfikacja zachowania kierowcy podczas jazdy w sposób rzeczywisty i późniejsze śledzenie postępów jakie czyni kierowca w kierunku ekologii, ekonomii i bezpieczeństwa.
Doświadczenia pokazują, że już sama informacja dla kierowców, że w ich pojazdach zainstalowano urządzenie telematyczne powoduje zmianę stylu jazdy w 2-3%.
W czasie gdy telematyka może przynieść częściową poprawę w zachowaniach kierowców, warto zagłębić się w problematykę zachowań i rozpocząć pracę z kierowcami pod kątem:
Niewątpliwym jest, że znacznie łatwiej i korzystniej jest zatrudnić „dobrego” – sprawdzonego kierowcę, niż złego kierowcę nauczyć właściwych postępowań. Choć w ogólnym rozrachunku zawsze wymierne korzyści przyniesie nam podnoszenie jakości floty poprzez zastosowanie rozwiązań technologicznych jak i rozwijanie wiedzy, wyobraźni, czynników behawioralnych oraz samych umiejętności kierowców. W kolejnych artykułach postaramy się poruszyć szersze spektrum omawianego problemu.
Specjalista ds. Oceny Ryzyka w Hestia Corporate Solutions, zajmuje się oceną bezpieczeństwa flot pojazdów, bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz budową systemów bezpieczeństwa. Absolwent Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Specjalista ds. Oceny Ryzyka. W Grupie ERGO Hestia od 2013 r.