Informacje o wypadkach lotniczych dotyczą zazwyczaj sytuacji, w których następuje start statku powietrznego i dalej, z różnych przyczyn, a najczęściej z powodu „czynnika ludzkiego”, dochodzi do katastrofy lotniczej. Co zaskakujące, w świetle obowiązujących przepisów za wypadek lotniczy uznawane jest również zdarzenie polegające na uszkodzeniu samolotu bez startu!
I właśnie z takim przypadkiem mieliśmy do czynienia.
Pozostawiony na płycie lotniska, po zakończonym locie, piękny samolot miał być odholowany przez obsługę naziemną do hangaru, zaczepiono do przedniego podwozia wozidło i wyciągnięto podstawki spod kół. Podczas rozpoczęcia holowania dziób samolotu, ku ogromnemu zaskoczeniu obsługi technicznej, zaczął się obniżać. Natychmiast zaprzestano dalszych czynności i przystąpiono do sprawdzenia, dlaczego tak się stało – przebadano wszystkie elementy samolotu.
Okazało się, że przyczyna była prozaiczna, pilot pozostawił samolot z zaciągniętym hamulcem postojowym.
Obsługa z nieznanych powodów, nie sprawdziła, a tym samym nie zwolniła hamulca postojowego i przystąpiła do przeciągania samolotu do hangaru zgodnie ze standardową procedurą.
W wyniku tego zdarzenia stwierdzono uszkodzenia podwozia i jego mocowania. Szacowany koszt naprawy to ok 1,5 mln zł.
Błędy ludzkie nie zakończyły się jednak tylko na przyczynie i powstaniu szkody. W procesie likwidacji szkody ujawniliśmy, że w wyniku nieprecyzyjnej komunikacji pomiędzy ubezpieczonym a zakładem naprawczym, doszło do naprawy nie dotyczącej zakresu szkody.
Wobec powyższej sytuacji, jako ekspert BLS-Korporacja wyruszyłem do zakładu remontowego w Anglii, aby pomóc w identyfikacji prawidłowego zakresu naprawy i przywrócić właściwą komunikację między wszystkimi zaangażowanymi stronami.
W procesie likwidacji tej szkody było bardzo wielu uczestników:
Naszą rolą w procesie likwidacji szkód jest nie tylko ocena zakresu i rozmiaru szkody, ale też aktywne włączenie się w proces naprawy szkody.
Powyższy przykład pokazuje, że błędy ludzkie zdarzają się nawet najwyższej klasy specjalistom, w tak bardzo oprocedurowanej instrukcjami bezpieczeństwa branży lotniczej.